Sockerkaka utan ägg

Hej på er!
Här kommer ett recept på sockerkaka utan ägg! Ibland är man ju sugen på sockerkaka men så är äggen slut... Så var det här hemma idag! :P

Sockerkaka utan ägg
50 g smör eller margarin
4½ dl Vetemjöl
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
2 dl mjölk eller vatten

Tillagning:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låta det kallna lite grann. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner mjölken och till sist det smälta smöret. Rör om till en fin och jämn smet. Häll ner smet i en smörjd och ströbröds strödd sockerkaksform. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Känn med en sticka om den är klar, är den kladdig så behöver den lite mer tid. Låta svalna lite innan den vänds upp och ner.

Jag tog även i äppelklyftor som jag rört med socker och kanel och gjorde helt enkelt en äppelkaka av den =)

Uppdatering om vad jag tyckte om den kommer om någon timme! :P Nu är min i ugnen!

Hej så länge!


Update kl 19.25:
Kakan blev mycket god! Tyvärr fastnade den lite i formen =( Så några kort på den får ni inte se! ;) Men smaken var det då inget fel på!




Kommentarer
Hanna- Mamma till Alexander

Oj utan ägg?! :O Så checkt! :) Puss

2011-10-03 @ 19:56:25
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennys Blogg

Välkommen till min blogg! En livsstilsblogg med en blandning av Inredning, Shopping, Matlagning, Recept, Bakning, Familj, Vänner och en massa bilder! Enjoy :)

RSS 2.0