Italiensk bjudrätt

Hej på er!
Idag testade jag ett nytt recept här hemma... Italiensk bjudrätt hette de... Påminner om den gamla 70 eller 80-talsrätten där man fyller ett bröd med köttfärssås och sen hivar in i ugnen... Men detta var mycket godare och festligare!
 
 
 
 
Här kommer receptet;
 

Till 1 bröd

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

10 soltorkade tomater

500 köttfärs smör att steka i

1 burk krossade tomater

1 kruka färsk basilika

1-2 tsk salt peppar

en nypa socker

1 dl blandade oliver utan kärnor

125 g mozzarella

150 g riven ost

1 lantbröd el liknande

Hacka lök, vitlök och soltorkade tomaterna. Stek färsen med löken och tillsätt sedan krossade tomater, soltorkade tomater och basilika. Låt sjuda 10 min. Smaka av med salt, peppar och socker. Ställ åt sidan och låt svalna något.

Skär av ett lock på brödet och gröp ur det till så det återstår en kant på ca 2 cm runtom. Hacka oliverna och skär mozzarellan i bitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta. Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie. (Hit kan man förbereda och låta ligga i kylen) Grädda i 175 C ca 30 min tills det är genomvarmt.

Jag serverade rätten tillsammans med en god sallad med bla  ruccola, babyspenat, oliver och en dressing gjord på olivolja, balsamvinäger och kryddor.

Mmmmmm sååå gott!

Hittade receptet inne hos Victoria på MATPLATSEN

 

 

Kram på er!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennys Blogg

Välkommen till min blogg! En livsstilsblogg med en blandning av Inredning, Shopping, Matlagning, Recept, Bakning, Familj, Vänner och en massa bilder! Enjoy :)

RSS 2.0