Kroppkakor

Igår var jag hemma i Eringsboda. Hade en mycket trevlig dag =) Mamma och jag gjorde det godaste som finns... KROPPKAKOR! Åh vad jag älskar det! Inte de köpta lr de som man åt i skolan då.. urk.. Nää... Hemmagjorda Ölandskroppkakor ska det vara i min smak :) I Ölandskroppkakor har man mestadels råriven potatis och bara en liten del koktpotatis... sen har man ju en "röra" av rimmatfläsk, finhackad lök, vitpeppar och kryddpeppar i också. Så himlans gott!
Det är så roligt för min mamma har lärt mig att göra kropkakor, min mormor har lärt mamma, mormor har lärt sig av sin mamma osvosv.. Roligt att föra det vidare.. Men nåt recept finns inte.. Man får gå på gehör bara...


Potatisen.

 
Mamma blandar


De färdiga Kroppkakorna! Inte en enda gick sönder! :)


 
Finaste lilla Misan ♥


Sötaste Sigge


Och min lilla Selma!

Och här kommer en bild på lillebrors små husdjur som han fick av oss i julklapp :P


TRIOPS!


Upp å ner =)

"Hundar och katter i all ära men vad kan slå att ha ett urtidsdjur med tre ögon som husdjur? Jag menar, urcoola djur från dinosauriernas tid VS en äcklig katt som det fastnar bajs i pälsen på. Hur svårt kan valet vara?

När du köper ett paket Triops får du ägg som ska läggas i vatten. På bara ett dygn kläcks äggen och djuren börjar snabbt växa i storlek tills de blir 3-5 cm långa. Därefter lever de lyckliga liv på ungefär 20-90 dagar.

Triops levde alltså på dinosauriernas tid, men hur kommer det sig då att Triops överlevde men dinosaurierna dog ut? Tro inte att vi kan nåt om juraperioden (det ordet slog vi upp) och sånt men bakpå förpackningen står det att Triops levde i dammar och när en torrperiod kom och dammen torkade ut så låg äggen kvar och kunde överleva hårda förhållanden för att sedan kläckas när nästa våtperiod kom. På detta sätt har Triops kunnat överleva ända till vår tid!"

Finns på www.coolstuff.se

Riktigt tuffa faktiskt!


Ha de bäst!
Puss



Kommentarer
Hanna

Ååh så gott med kroppkakor! Älskar me det. Brukar äta det på Philles jobb ibland. Dem har äkta Ölandska kroppkakor där.. Mumsigt! Och så får man äta hur många man vill för en summa ;)



Vilket söt kise! Är det din mammas?

Läskiga krabater din bror har... förökar dem sig mycket me då? För annars får man ju köpa dem ofta hehe...



Puss

2010-01-26 @ 16:43:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennys Blogg

Välkommen till min blogg! En livsstilsblogg med en blandning av Inredning, Shopping, Matlagning, Recept, Bakning, Familj, Vänner och en massa bilder! Enjoy :)

RSS 2.0