Äppel & kanel muffins


Passade på och förevigade min fina blombukett innan... Här fastnade en Fresia på bild =) Tycker om Fresior... De doftar så underbart gott! =)
Förresten! Skrev ju att jag bakade äppel & kanel muffins för några dagar sen... Och de blev supergoda! Så här fina blev de:

Jag har lite grädde på den här =) Muums!
 
Här kommer receptet:


Äppel & Kanel muffins:
Ca 6 stora eller 10 små muffins

Muffinssmet:
3 1/2 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
125 g osaltat
smör rumstempererat
1 3/4 dl
strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
2 äpplen, skalade och skurna i klyftor

Kanelfyllning:1 1/4 dl
vetemjöl
3/4 dl strösocker
60 g smält smör
2 msk malen kanel

Blanda alla ingredienserna till kanelfyllningen och ställ åt sidan.

Blanda de torra ingredienserna i en stor skål och ställ åt sidan. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i mjölken, vaniljen och de torra ingredienserna i äggblandningen. Fyll pappersklädda formar till hälften med muffinssmet och strö kanelfyllningen över smeten. Fyll formarna nästan upp till formkanten med resten av smeten. Tryck ner äppelklyftorna till hälften i smeten. Strö över rikligt med malen kanel och grädda sedan 25-30 min i 175°C för stora muffins och något kortare tid för mindre.




Kommentarer
Hanna

Så fina dem blev =)Tycker dock att äpple gör sig godast i paj =) Puss

2009-11-13 @ 22:17:30
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Jenny

Mmm... men detta smakar som äppelpaj, fast i form liksom =)

Pöss

2009-11-13 @ 22:21:27
URL: http://jensisdagbok.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennys Blogg

Välkommen till min blogg! En livsstilsblogg med en blandning av Inredning, Shopping, Matlagning, Recept, Bakning, Familj, Vänner och en massa bilder! Enjoy :)

RSS 2.0