Äppelchutney




För någon vecka sedan gjorde jag en omgång med Äppel Chutney! Idag hade vi det till middagen! Hade Fläskytterfilé så då passade det ju utmärkt till! =) Himlans gott var det! Kommer jag göra flera gånger!
Detta receptet gjorde jag efter:

1 sats
4 st äpplen
1 st gul lök
1 st röd chilifrukt
2 tsk färsk riven ingefära (Uteslöt jag)
1 st pressad vitlöksklyfta
1 dl äppelcidervinäger
2 dl farinsocker

GÖR SÅ HÄR
  1. 1. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i mindre bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och finhacka chilin.
  2. 2. Blanda alla ingr. utom sockret i en stor gryta. Sjud 10 minuter tills äpplena mjuknar. Tillsätt sockret och sjud ca 30 minuter utan locks tills det är en ganska fast massa.
  3. 3. Rör då och då. Häll upp i rena burkar och förvara i kylskåp.
  4. 4. Jag brukar passa på och göra chutnet när jag har gott om äpplen. Chutney passar så bra till både kött och fisk, curryrätter. Det här håller sig mycket länga om den förvaras i kyl. Lycka till


Kommentarer
Hanna

Så gott och så fina burkar! Men är det typ som marmelad elr? Puss

2011-09-08 @ 22:45:30
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennys Blogg

Välkommen till min blogg! En livsstilsblogg med en blandning av Inredning, Shopping, Matlagning, Recept, Bakning, Familj, Vänner och en massa bilder! Enjoy :)

RSS 2.0