Petit Choux

Har ni inte testat att göra dessa godingar så tycker jag absolut att ni ska göra det! =)
 Väldigt enkelt och gott, och så kan man ju variera fyllningen i det oändliga :)
 
 
 
 
 
 
 

INGREDIENSER

3 dl vatten
100 g smör
2 dl vetemjöl
3 ägg

 

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT

Smält smöret, häll i vattnet och låt blandningen sedan koka upp. Tillsätt mjölet och rör kraftigt med vanlig visp tills degen släpper kastrullen. Detta märker man tydligt. Ta av från plattan och låt svalna en smula. Rör i ett ägg i taget. Rör ordentligt mellan varje, dock inte för mycket. Fyll den ganska så kompakta smeten i en spritspåse. Spritsa ut små toppiga bollar (ca 5 cm i diameter) på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 30 minuter i 175 grader. Låt dem svalna och klipp sedan i mitten av petit chouxen och fyll med önskad fyllning.

Jag fyllde mina Petit Chouxer med hallon och vispad grädde. Namnam! Siktade även över lite florsocker.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Hanna- Mamma till Alexander och Ellie

De va himla smarriga.. har du tips på annan fyllning med? :) Puss

2013-02-17 @ 22:11:08
URL: http://imm0rtelle.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennys Blogg

Välkommen till min blogg! En livsstilsblogg med en blandning av Inredning, Shopping, Matlagning, Recept, Bakning, Familj, Vänner och en massa bilder! Enjoy :)

RSS 2.0